Nessie - og alle dens varianter:


Hele tørklædet er strikket i retstrik - altså ret på alle pinde. Tørklædet kan dog varieres næsten uendeligt. Jeg har strikket 3 (snart 4) varianter: Nessie 1 [Ravel it], Nessie 2 [Ravel it] og Nessie 3 [Ravel it] . Nessie 1 er strikket på pind 3, så hvis du vil gøre den efter, skal der slåes lidt flere masker op end omkring 300.
Hvorfor navnet Nessie? Fordi jeg synes den minder mig om et vanduhyre med flæsekanten, der bugter sig. Men den nye med boblerne synes jeg ligner en blæksprutte, det lyder bare ikke så nuttet som Nessie, synes jeg.

Denne variation er til den med bobler:

Slå 305 masker op.

Strik 6 masker, placér maskemarkør, strik til der er 6 masker tilbage og vend. Slå om højre pind og strik næste maske godt stramt.

Husk at placere maskemarkøren 6 masker inde i arbejdet - altså fra vendepunktet - så slipper du for hele tiden at holde øje med hvor mange masker, der er tilbage. Bliv ved med at strikke vendepinde indtil der er 11 masker mellem vendepindene.

Nu strikker du alle masker ved at lukke "hullet" fra vendepinde ved at strikke slå-om-masken sammen med næste maske:
  • 11r, 2rsm, 5r, 2rsm indtil de sidste 5 masker, som strikkes ret.

Vend og strik nu indtil første vendepunt og strik nu "hullerne" sammen som før til der er ikke er flere masker.

Nu har du alle masker klar til næste skridt.

Her har jeg placeret bobler inden udtagningspinden således: 2r, *B, 3r* indtil der er 3 masker tilbage, B, 2r.

På næste pind tages ud, så der dobbelt så mange masker som før: 1r, slo pinden ud.

Du kan vælge at strikke alle masker på næste pind ret, så der kommer en lille hulrække, men du kan også strikke omslaget i bagerste løkke, så der ikke kommer nogen huller.

Lav igen vendepinde - denne gang med 18 masker mellem hver vending. Bliv ved med dette indtil der er 18 masker tilbage mellem vendepinde og luk af.

Ann Harrison, endnu en yndlings-tante fra Tante Grøn har nu strikket 2 tørklæder efter de allerførste noter her på bloggen og er kommet frem til følgende (Skulle du komme forbi Tante Grøn har de også kopier af opskriften liggende):

  • Str: ca. 17 cm på det bredeste sted, ca. 2 meter langt

  • Materiale: 100 gram vilkårligt garn, der harr 350-400 meter garn i sig.

  • Pind: 4 mm.

  • Strikkefasthed: 20 masker og 40 pinde i retstrik (dette har dog ikke den store betydning andet end på garnforbrug)

(Julia-note: Jeg har set Nessie strikket på i Karen Noes Silke, Katia Luna, Garnstudios Drops Delight og ikke mindst i mit eget håndspundne garn. De fleste strømpegarner og lidt tykkere garner kan bruges, så længe du synes garnet får det fald, du gerne vil have og kan strikkes på pind 4 - jeg har Kauni i farveskiftende farver liggende til endnu flere Nessie´er)

Slå 300 masker op på pind 4.

Strik til der er 7 masker tilbage på pinden, vend og slo og strik tilbage i det der igen vendes når der er 7 masker tilbage. Sådan fortsættes der med at strikke vendepinde 7 masker før din sidste vendepind.

Fortsæt til der er 15 vendinger i hver ende.

Derefter strikkes der ud til begge ender ved at strikke slå-om-masken sammen med næste masker.

På næste pind tages ud til dobbelt antal masker således: 1r, slo pinden ud.

Strik ret over alle masker.

Strik igen vendestrik; denne gang vendes der ved 15 masker til der er strikket 10 vendinger i hver ende, hvor der derefter strikkes med 20 masker i stedet for 15 til der ikke er flere masker at vende.

Strik igen ud til begge ender og luk af.

17 kommentarer:

Ulla V. sagde ...

Skønne, skønne tørklæder, Julia! Og endda med opskrifter - hvor er det dejligt...og sødt af dig.

Du er virkelig god til at skabe. Og så kan jeg altså ikke stå for den måde hvor på du har "døbt" sjalet. :))

Jeg kender mere én der helt sikkert vil elske et bobletørklæde...ja, ud over mig selv. :)) Pludselig slår det mig, at det vil være en helt perfekt adventsgave til Anne-Sophie.

Julia, et kæmpe stort "tak" til dig. :))

Julia Zahle sagde ...

Tak Ulla - og hvis du er så vild med boblerne, så er jeg ved at lukke af på en version med bobler på BEGGE sider... :-)

Anita L Hansen sagde ...

Elsker din opskrift og er ved at strikke en uden bobler men skal helt sikkert også prøve den med bobler men hvad betyder B?

Julia Zahle sagde ...

mrslangholz - det betyder Boble. :-)

Anita L Hansen sagde ...

tænkte jeg nok så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg laver sådan en :-)

Julia Zahle sagde ...

Der er mange måder, men jeg har lavet dem således: Strik 4 eller 5 masker i samme maske, flyt dem over på venstre pind og strik dem ret. Dette gør du to gange i alt, hvor du så til sidst løfter de sidste 3 eller 4 masker over den første. = Et stks boble færdig. :-)

Jeg kan varmt anbefale Politikens STrikke og Hæklebog, der er der flere eksempler på bobler.

Anita L Hansen sagde ...

tusind tak for hjælpen

Liselotte sagde ...

jeg havde din beskrivelse med på webstrikkefestival, købte noget garn og fik strikket en Nessie - tak for inspirationen

Julia Zahle sagde ...

Det glæder mig, Liselotte!!

Inger Lises Verden sagde ...

Jeg har set dit tørklæde strikket til en give away hos Violykke, som var så sød at henvise til dig! Det håber jeg, jeg får sat på pindene!! Det er et rigtig sødt tørklæde, så tak for opskriften!
Kh Inger Lise

Anonym sagde ...

Herlig og moro strikking, har visst fått "nessie-feber"...

Anonym sagde ...

Din Nessie med farveskift er skøn - må vist lige lure opskriften, og se i gemmerne, om der ikke skulle være noget farveskiftende garn :-)

Mvh, Vips

Heddimor sagde ...

Tusinde tak for din opskrift..Dejligt at se alle de forskellige smukke varianter du finder på. Wow nogle fede uld farver du spinder sammen til garn..Respekt til dig!..
Har lige strikket nessie og er overrasket over hvor god pasform nessie har til halsen..skal bestemt lave en mere..eller flere..Smiler...Atter tak..Hilsen Heddimor

Anonym sagde ...

Hvad betyder slo... kh lisbeth

Anonym sagde ...

slo hvad betyder det

Julia Zahle sagde ...

Lisbeth - sko betyder Slå Om. /Julia

Mosekonen sagde ...

Tusind tak for opskriften.
Nessie sidder nu på pindende og skal bruges som venindegave, når det bliver færdigt.
Linker selvfølgelig, når det vises på bloggen.