Garnanmeldelse: Bøllefrø fra Tante Grøn


Tanterne har fået et nyt garn hjem: Bøllefrø.
  • Bøllefrø fra Tante Grøn.
  • Løbelængde: 50 gram/ca. 178 meter.
  • Anbefalet pindestørrelse: 3 mm.
  • Strikkefasthed: 27 m x 32 p = 10 x 10 cm.
  • Fiberindhold: 100 % Super Merino Extra Fin Uld. 
Du har måske allerede luret, at den har samme løbelængde som Blomsterfrø, jeg anmeldte for nogen tid siden - så alle opskrifter, der passer til Blomsterfrø (og Bio), passer også til Bøllefrø. Det er jo skønt, for der findes allerede lækre opskrifter til Blomsterfrø.

Bøllefrø findes i meget klare farver og nogle mere douche farver, hvilket giver mulighed for at gå helt amok i grundfarver med knald på, eller hengive sig til bløde, rolige nuancer. Der findes 12 farver, du kan se alle fra Tanterne HER.

Jeg har valgt 3 farver med fuld fart på - inspireret af 80´erne: Koboltblå, gul og koral.


Strikkeprøven i glatstrik viser at der er en god maskedefinition. Garnet er meget rundt og består af 4 to-trådede garner, der er spundet sammen. Det giver gode muligheder for at arbejde med snoninger, der klæder garnet godt og får snoningerne til at fremstå skarpe.

Jeg synes det var nemt at strikke med garnet - det er nemt at få både glatstrik og rillestrik til at se jævnt ud og garnet splitter ikke. Jeg strikkede med de klassiske Addi Turbo/Garnstudios metalpinde, som er en smule mere runde end KnitPro/KnitPicks pindene.

Da jeg har flere i min omgangskreds, der har baby på vej, fik jeg lyst til at se om jeg kunne få nogle striber til at se godt ud til et par blebukser fra den nye Vendestrik Bukser fra Meedom. (Som jeg også har set nede hos Tanterne, men ikke kan finde i webshoppen). Det synes jeg; og da garnet er superwashbehandlet, kan det snildt smides i vaskemaskinen på en 30 grader uldvask uden du skal være bange for at det filter.

Genialt til babystrik - meget blødt og vaskbart.


Alt i alt - en skøn tilføjelse til Tanternes sortiment - jeg håber der kommer endnu flere opskrifter til dette garn.

Her nedenunder ses en strikkeprøve, hvor jeg har eksperimenteret med vævestrik.

Et helt enkelt mønster, der går over 4 pinde og er her strikket med 3 farver, hvor du skiftevis strikker 2 pinde med farve A, to pinde med farve B og 2 pinde med farve C. Du strikker derfor kun med 1 farve ad gangen.

Mønsteret er deleligt med 4+3, det vil sige, at du starter med at slå X antal masker op, der kan divideres med 4 og slutter med at slå 3 ekstra masker op.

* = gentag fra stjerne til stjerne pinden ud eller til andet angivet.
  1. farve A: (Vrangsiden) 1vr, *l maske løs af med garnet foran arb, 3vr*, slut med l maske løs af med garnet foran arb, 1 vr.
  2. farve A: (Retsiden) 3r, *l maske løst af med garnet bag arb, 3vr*.
  3. farve B: 1vr, *l maske løs af med garnet foran arb, 3vr*, slut med l maske løs af med garnet foran arb, 1 vr.
  4. farve B:  3r, *l maske løst af med garnet bag arb, 3vr*.
  5. farve C: 1vr, *l maske løs af med garnet foran arb, 3vr*, slut med l maske løs af med garnet foran arb, 1 vr.
  6. farve C:  3r, *l maske løst af med garnet bag arb, 3vr*.


Og herunder en variation, hvor garnet holdes BAG arbejdet HVER gang, der tages en maske løs af:


Utroligt, som en så lille detalje, kan have så stor effekt på resultatet.

Links til opskrifter, der kan strikkes med Bøllefrø:

Gratis:
 Ikke-gratis:

1 kommentar:

eKirsten sagde ...

Dine garnanmeldelser er virkelig anvendelige - tak for dem!